EUROPE, AFRICA, AND THE MIDDLE EAST

Introduction: In last vear's report on Eu-
rope, Africa, and the Middle East, an
attempt was made to describe in general
the situation in the involved countries
with regard to relevision brouadcasting.
That information can still serve as a ref-
erence. This year the Progress Report
contains more individual contributions
Sfrom Western European broadcasting or-
ganizations than ever before. They are
dealing with the developments and news
in their own countries in detail, to which
this general report should be considered
as a complement. Apart from the fuctual
news of 1979, such as the opening of new
studios and the extension of television
networks, a great deal of attention is
paid to the application of satellites and
the development of digital techniques for
broadcasting .

Western Europe

Color Standards and Coverage

Greece and Portugal have officially de-
cided to start a color television service.
Greece selected the SECAM color standard
which was tightly connected with a $20
million contract with the French company,
Thomson CSF, to supply equipment. This
contract was won in very fierce competi-
tion with the Germans who offered PAL
equipment. It is possible that it will be de-
cided to originate the programs in PAL and
convert the signals into SECAM prior to
transmission. Regular color television
service is expected to start in 1981.

On 26 July 1979, the Portuguese Coun-
cil of Ministers decided that the PAL stand-
ard should be employed for color television
transmissions in Portugal. Regular broad-
casting will begin in March 1980. The state
broadcasting organization, RTP, plans to
invest $50 million in equipment and build-
ings to convert from monochrome to color.

The number of television sets is grow-
ing steadily in all West European coun-
tries, although the cxact measurement
becomes more difficuit owing to the count-
ing method employed. Mostly, the num-
bers are derived from the official records of
licenses, which are issued per houschold.
So, therefore, a second television set is not
represented in the license count. Per year,
the overall number of licenses grow at a
ratc of approximately four percent, so that
the increase of television sets should be at
least this same figure.

Monaco still has the highest number of
television sets per 1,000 population,
namely 650 (16,200 sets with an official
population of 25,000), followed by Swe-
den with 348. It is also remarkable that
85% of the households in Sweden have a
color receiver and that every second home
has two or more sets.

EFP and ENG

Both EFP and ENG have built up con-
siderable momentum in Europe. In many

countries EFP has become a common mode
of program-making next to film. Also, the
amount of production houses offering EFP
production facilities has increased. The
professional 1-in helical SMPTE/EBU for-
mat B and C are the most popular with the
broadcasters for EFP purposes. Hundreds
of these machines are now in daily usc.
There does not seem to be a consensus on
the type of EFP camera; 1-in as well as
2/3-in pickup tubes are being used, both
with good results.

Some countries are still experimenting
with ENG, others have a regular service al-
ready. All West European countries still
use film for the majority of their news cov-
erage. ENG became one of the main issues
of the longest cver industrial dispute with
the Independent Television companies
(ITV) in Great Britain (11 August to 24 Oc-
tober) which caused a stop of all transmis-
sions. The matter was not resolved at the
resumption of the program service, but it
was agreed that the issue would be dis-
cussed further between unions and man-
agement, and in the meantime two com-
panies (Grampian Television, Scotland,
and Channel TV, Guernsey) have reached
an agreement.

In particular, the availability of the so-
called highband U-Matic cassette recorders
has improved the picturc quality of first
generation recordings substantially and has
convinced many broadcasters that this tape
format is adequate for ENG. A typical ex-
ample is the recently launched ltalian third
television network. Twenty-one regional
studios each have their own production fa-
cilities, each of them featuring three RCA
TK76 cameras, four Ampex VPR-2 I-in
helical videotape recorders, and in total six
Sony highband U-Matic videocassette re-
corders (including some portable). With
this equipment local ENG contributions are
being recorded. Editing is done in the stu-
dio with the aid of Ampex HPE-I editing
units which interface with the U-Matic re-
corders as well as the VPR-2's,

Regional Television

In faly, facilities for the above-men-
tioned third network were installed in
record time and all 21 regional stations
went on air for the first time on 15 Decem-
ber 1979. Investment cost in cquipment
(for production and transmission) is quoted
to have been $130 million, including the
increase of coverage from the present 46%
to 80% in three years time. The running
cost per year is expected to be in excess of
$13 million for the 21 stations together. Ap-
proximately 40% of the daily 3'2 hours
(6:30 - 10:00 p.m.) will be networked, the
rest will be locally originated. There are no
commercials as yet on the third network,
but the whole situation (including transmis-
sion hours) will be reviewed after two
years of service.

Anderson:

Meanwhile, and in spitc of the above-
mentioned official local/regional television
service, the private stations in Italy are still
blooming. It was reported that by the end
of 1979 — when the third Radiotelevision
ltaliana (RAI) network became operational
— over 400 private stations existed in
[taly. However, after the first excitement,
the public now expects an improvement in
the quality of the programs in competition
with those on the three RAI channels. This
improvement involves the program content
as well as the technical quality. To this ex-
tent interested parties, including pub-
lishers, newspapers, advertising agencies,
and the film industry, have formed some
consortiums, each controlling a number of
private stations. Programs are brought in
centrally, advertising is dealt with on be-
half of all involved stations, and produc-
tion facilities are commonly exploited with
professional equipment and experienced
production staff. At the moment, the total
advertising revenue in the field is around
$35 million and 80% of it already goes to
10% of the stations, operating in the main
towns. It is expected that many stations
will not be able to survive on their own and
will be forced to merge or to ceasc opera-
tion. In the end, the number of stations will
probably stabilize between 50 and 100.

Plans for a third television channel for
the Catalonian part of Spain have been ap-
proved as part of the plan for autonomy of
Catalonia. The channel should be opera-
tional by 1982. Earlier applications by pri-
vatc enterprise (Televisio Catalana, Bar-
cclona) were turned down based on the
existence of a state television monopoly.
Despite this setback in Catalonia, there are
reports of numerous other projects for free
enterprise television in other parts of the
country. The would-be operators claim that
private television should be allowed, tak-
ing into account the recently approved
Constitution which allows freedom of ex-
pression. It is not known, however,
whether this would also include the right 10
set up radio and television stations.

In Pormugal a similar situation is devel-
oping. In July, the Portuguesc parliament
passed a law saying that television must be
state-controlled, but radio stations could be
privately owned. A private company, Inde-
pendent Radio and Television (RT]), in an
effort to avoid the television broadcast re-
striction, is structuring itsclf as a coopera-
tive society, which would be allowed to
broadcast television services. If this fails,
they will probably try a closed circuit or
cable television service.

News of another regional naturc ema-
nates from Germany. There is a great con-
troversy over the future of the Nord-
deutscher Rundfunk (NDR), a leading
member of the first German Television
Network, ARD. Centered on allegations of
left wing bias in news prescntation — the
ARD news is produced at NDR — the po-

Progress Committee Report for 1979 371



litical leaders of the states Schleswig-Hols-
tein and Lower Saxony have refused to
sanction the renewal of NDR's franchise
which expires by the end of 1980. The state
of Hamburg where NDR is actually located
still backs the station and the two other
states have proposed a ncw joint television
service. This would imply that NDR has to
find an alternative link (e.g. Radio Bremen
or Radio Free Berlin) or become a local
Hamburg station.

Program Distribution Via Cable
and Satellite

Distribution of radio and television pro-
grams via cable networks has already been
applied in Western Europe since the early
sixties. There were several reasons to start
using cable. First, the viewers like to be
able to receive as many stations as possi-
ble, also thc ones from the neighboring
countries. With the increase of stations,
this led to overcrowded rooftops, in par-
ticular on high rise flats. One central an-
tenna and distribution via cable was the
solution, usually with better results than
with individual installations. The second
step was that all houses and flats of new
housing estates were making use of one
single antenna installation. In many in-
stances this led to incorporating whole vil-
lages and towns. Once in that stage, it
started to pay off to use microwave links to
transport signals picked up at the border of
the country to areas where direct reception
of foreign signals is impossible.

A good example of this principle can be
found in Belgium. This country borders on
France, Luxembourg, Germany and the
Netherlands, and in a way also Great Brit-
ain (the latter separated by the English
Channel). Reception of programs from all
these countries is possible. In total, 16 dif-
ferent programs are available: four Belgian
(two French spoken, two Flemish spoken),
three French, one from Luxembourg, three
German, two Dutch, and three from Great
Britain. It is estimated that 57% of the
Belgian television viewers subscribe to
CATYV and that the service would be avail-
able to 75% of all the 3.6 million Belgian
homes. Ownership of the CATYV systems is
divided into three main categories: com-
pletely private enterprises (serving 24% of
the total number of subscribers), total local
ownership (36%), and a joint venture be-
tween municipalities and private operators
(40%). The total number of CATV systems
in Belgium exceeds 160.

The original system, installed by Cod-
itel — one of the two major private cable
companies, each serving nearly half the
subscribers — was based on a coaxial cable
which would carry up to six channels.
Presently they use the VHF-UHF broad-
band system, developed by Philips and
with a capacity of up to 20 channels. Apart
from the mentioned 16 channels, some lo-
cal programming is starting to appear,
however, on a small scale. These programs
are either of private or municipal origin.

372 SMPTE Journal May 1980 Volume 89

Special PAL/SECAM receivers are ob-
tainable in Belgium (10-15% more expen-
sive than single standard) to receive and
properly demodulate and decode the vari-
ous television standards. Some of these re-
ceivers have as many as 16 channel
pushbuttons that enable pretuning of all
available programs.

Remarkable news comes from Tele
Monte Carlo which has started a new Ital-
ian service recently. The new Italian lan-
guage service goes on air six hours a day
and has an audience of 18 million viewers
in Italy and the Italian speaking South of
France. The programs are prepared in
Milan (Italy) and transmitted from Monte
Carlo and picked up in Italy by relays ad-
ministered by Italian companies.

The French service of Tele Monte Carlo
is also very popular with the French view-
ers, although the coverage is smaller than
that of the Italian service. All this implies
that there is quite a wide choice of pro-
grams in the Principality of Monaco (three
from France, two from Tele Monte Carlo,
and three from RAI in Italy). Further ex-
tension of the viewer public is envisaged in
1983 when Tele Monte Carlo will have five
channels on the future European satellite
and will no longer be limited by terrestrial
links and transmitters.

Radio-Tele Luxembourg (RTL) also
have an option on five satellite frequencies,
all of which they intend to use ultimately.
Two services would be in French, two in
German, and one in Dutch. Coverage
would include large parts of France and
Germany, as well as the total of Belgium
and the Netherlands. A possibility was to
start the satellite broadcasting service (for
direct reception) via two unused channels
of the French satellite, but the request was
not granted for competitive reasons. RTL
are now trying to obtain a satellite of their
own and have made contacts to that extent
with Great Britain and Japan. They foresce
the need for three or four satellites (includ-
ing one back-up) for a duration of ten
years. The expenditure over this period for
five channels is estimated to be in the order
of $400 million.

France and Germany have now decided
to go ahead with their plans for a joint
broadcast satellite project. The satellite
will be powered by solar cells requiring
260-W transmitter power per channel,
compared with 5 to 20 W for transmission
to a ground station. The frequencies allo-
cated are in the 12-14-GHz band. Launch-
ing is planned to be done with the aid of the
European Ariane rocket, the first of which
made a successful test flight in December
1979. Total initial cost is quoted as DM
300 million (approximately $175 million).
The cost of a rooftop dish antenna and fre-
quency down-converter is estimated to be
DM 750 (approximately $435). This may
be high for a private household but could
easily be afforded by owners of cable and
community antenna systems. It was further

reported from Germany that the accelerated
expansion of cable systems was partially
caused by the possibility of being able to
take advantage of direct satellite broadcasts
of radio and television programs.

Advanced plans exist for a similar proj-
ect (called Nordsat) for the Scandinavian
countries (Sweden, Norway, Finland, Den-
mark, and Iceland). Since 1975, several
commissions have been discussing the
idea, and problems of technical, economic,
industrial, cultural, and legal natures were
studied. In contrast to similar projects men-
tioned above, Nordsat is an interstate proj-
ect requiring cooperation between five
sovereign states in fields which have not
previously come within the scope of Nor-
dic collaboration. The total system pro-
vides for eight-channel coverage of Swe-
den, Norway, Finland, and Denmark and
five-channel coverage of Iccland, the
Faroer Island group, and parts of Green-
land (which is Danish territory).

In October 1979, the Nordsat Commis-
sion presented its final report to the Nordic
Council of Ministers. Between 300 and
400 national Nordic authorities and organi-
zations have been invited to discuss this re-
port further. A basic decision is expected
late 1980 or early 1981. It is presumed that
full operations will be feasible some seven
to eight years later. The most important
motive for Nordsat is to promote the
cultural unity of the Nordic area by increas-
ing the program choice. [t will also serve
people who have migrated from one Nordic
country to another; there are for instance
200,000 Finnish nationals living in Swe-
den. Languages are indeed different, but in
general there exists a mutual comprehen-
sion between Swedish, Norwegian, and
Danish. Ultimately, this will also apply to
Finnish and Icelandic, although this is ex-
pected to take some 25 years. Finally, a
complication could be that Finland is the
only country involved with commercial
television — Mainos Television buys air
time from state broadcasting company
YLE — and that it would be unacceptable
for the others to include this commercial
station in the satellite service. It is obvious
that Mainos will oppose this idea because
of the possible commercial opportunities
that would be opened up.

The possibilities of the use of satellites
have also been recognized in the Vatican
City State. Radio Vatican is considering
plans to start worldwide telcvision broad-
casting via satcellite, provided the necessary
space for one or two ground stations can be
found within the Holy See enclave in
Rome. Vatican is already a member of the
Intelsat consortium and has access alloca-
tion to the satellite over the 37th longitude
off Brazil's east coast.

Digital Techniques

Not only have discussions on digital
techniques in television continued in 1979,
it seems that also some progress has been
made. Gradually it has become apparent to



all involved that for the digital encoding of
television signals, there are more advan-
tages in a component than a composite
scheme. In a component scheme, scparate
digital encoding of the components of a
color television signal is carried out. Sets
of components can be the R, G, and B sig-
nals, the ¥, U, and V signals, or the ¥, /,
and Q signals, ctc. In a composite schemc
the composite color television signal —
with the color information modulated on a
subcarrier within the luminance bandwidth
— is digitally encoded. It is not in the
scope of this annual report to deal with the
pros and cons of both methods of digital
encoding, but it seems very likely that a
common component scheme will be chosen
in Europe.

The EBU Specialist Group on the dig-
ital coding of video signals recommended
in December 1979 the adoption of a com-
ponent scheme, with the luminance com-
ponent (¥) sampled at 12.0 MHz (768 times
the line frequency of 15,625 Hz) and each
of the U and V components sampled at 4.0
MHz (256 times the line frequency). At 8
bits per sample the total bit rate of this sys-
tem amounts to 160 Mbit/s. EBU members
will study this proposal and there is a possi-
bility that the Technical Committee of the
EBU will take a decision on its adoption
during their annual meeting to be held in
London, 14-18 April 1980,

A significant milestone in the develop-
ment of digital videotape recorders was
reached by the demonstration of three cx-
perimental models by Ampex, Bosch-
Fernseh, and Sony during the 11th Interna-
tional Television Symposium in Montreux
(Switzerland), 27 May to 1 June 1979. All
three manufacturers showed the feasibility
of the recording of digital 625/50 PAL sig-
nals on tape. The applied videotape record-
ers were modified analog machines.
Ampex showed an eight-hcad transverse
scanning principle on dual channels (called
octoplex) at a tape speed of 6.6 in/s on 2-in
tape. The video signal was sampled at four
times subcarricr rate with a total data rate
of 135 Mbit/s. Bosch and Sony, who have
both signed an agreement with the rescarch
institute (IBA) of the British Independent
Television companies for the use of 1BA
know-how, showed systems with a sam-
pling rate of twice the color subcarrier
(Sony by digitally reducing a four times
subcarrier sampled signal). Bosch used
their 1-in BCN machine with a reduced
track width and a tape speed of 4.7 in/s.
The total data rate was 80 Mbit/s. Sony had
modified their I-in BVH machine and used
a tape format with three parallel tracks, two
for the video information and one for eight
digital channcls.

All manufacturers emphasized that by
no means should thc demonstrated ma-
chines be considered as prototypes for fu-
ture products, but rathcr as testbeds to
show feasibility and a basis to continue dis-
cussions on the standardization of a unique

tape format. Undoubtedly, the next step
will be to investigate the recording of the
proposed EBU digital coding format (see
above) with a bit rate of 160 Mbit/s. There
was general agreement — also between the
involved manufacturers — that none of the
demonstrated formats was the ideal one.
Meanwhile parallel to the SMPTE Study
Group on Digital Videotape Recording, the
EBU has announced that a Specialist
Group shall be formed on this subject and
that their work shall include the involve-
ment of the relevant manufacturers.

A significant development can be re-
ported with regard to digital special effects.
Several systems have been taken into use,
not only by independent production houses
but also for instance by thc BBC and the
German Broadcasting station, NDR, who
have installed one for evaluation. The use
of the system with the production houses is
mainly for commercials such as pop pro-
mos.

Finally, under the heading of “‘digital,”™
the development of Teletext systems should
be mentioned. The first regular service
started in 1976 in Great Britain, and pres-
ently all three channels (two BBC and one
independent network) have a Teletext serv-
ice. Many other countries have also started
a service on a trial basis. In France an alter-
native system called Antiope, which is not
compatible with the British system, was
developed and tested. It scems that at least
W. Germany is also interested in this sys-
tem, and it should be feared that ultimately
two different Teletext standards could be in
use in Western Europe.

Eastern Europe

Introduction

The news and developments that will
follow in this section of the Annual Report
were collected in the course of 1979 and
believed to be correct (however, with lim-
ited possibilities to verify) at the time of
writing, January 1980. Whether progress
will continue as indicated will very much
depend on the development of the political
situation which changed dramatically dur-
ing the last days of 1979 because of the
Russian invasion into Afghanistan. The
year of 1980 should have become the cli-
max of years of preparation by the Rus-
sians to stage the Olympics and to cover
this event by television and radio on the
largest scale ever. Presently, it is impossi-
ble to forecast what will eventually hap-
pen. It seems, however, almost inevitable
that the political unrest will have its im-
plications on the television services in gen-
eral and on the coverage of the Olympics
1980 in particular.

Color Television and Coverage

The East European Socialist Countries
(Bulgaria, Czechoslovakia, German Dem-
ocratic  Republic, Hungary, Poland,

Anderson:

Rumania, and the USSR) cover a total area
of nine million square miles (22 times the
U.S.), the USSR being over 95% of this.
The total population of these countries
amounts to approximately 400 million (al-
most twice that of the U.S.) and together
they possess about 90 million television
sets (135 million in the U.S.).

The last of these countries to start a
color service, Rumania, adopted the
SECAM color standard carly in 1979 as
part of an agreement with France to step up
Franco-Rumanian trade. Undoubtedly, the
1980 Olympics have been an important
factor for the introduction of color televi-
sion services in Rumania. The number of
sets per 1000 population in this country is
the lowest of all (140), but has risen by 15%
during the last year, indicating that the peo-
ple are interested, and apparently that the
broadcasting organization is offering an at-
tractive program package.

The USSR

More detailed information than ever is
available from the USSR with respect to
television coverage of the country. After
the completion of reequipping all 43 cen-
tral television studios for color in 1978,
90% of the programs originating from
Moscow and transmitted via the First Net-
work are in color. Coverage of this net-
work is reported to have reached 85% of
the population recently. The same applics
to the sccond network which was started in
1979 and the third (educational) network.
Many of the frequencies used for thesc new
services are in the UHF band, but the ma-
jority of television sets are not equipped for
UHF, and concern has been expressed
about the inadequate supply of UHF sets
and the slow provision of UHF-to-VHF
converters for community receiving in-
stallations.

For some of the farthest coastal regions
in the Pacific Coast area in the USSR, sat-
ellites are used for the program distribu-
tion. Orbita and Raduga are the two
satellite systems in use, and the Ekran sys-
tem is still experimental.

Literally from all corners of the USSR,
reports have come in about new regional
television centers and new powerful trans-
mitters. It seems very likely that these ex-
tensions are part of an original plan which
is carried out at a faster rate so that a max-
imum coverage can be obtained by mid
1980 when the Olympics take place.

In all three Baltic countries (Estonia,
Latvia, and Lithuania) new radio and tele-
vision centers are being constructed, and
stronger television transmitters will be op-
crational in 1980 in time for the Olympics.
Some of these new facilitics will also be
used to relay the programs from the Olym-
pics to the (West European) Eurovision
television network via Finland.

Five hundred miles east of Moscow, in
Kirov, a television transmitter is being re-
built to transmit color on four channels to
the whole of the Talas valley. South from

Progress Committee Report for 1979 373



here, in Turkmenia (bordering Iran) three
programs are available in the area of the
capital of this USSR republic, Ashkhabad,
and two programs in most other areas. A
new network of low power transmitters is
being built to improve reception, including
color, as part of a program to extend the
present 80% coverage. Some 500 miles
northeast from here lies Uzbekistan with its
capital, Tashkent, which suffers regularly
from heavy earthquakes. Work is proceed-
ing here on a three-legged transmitter
tower designed to minimize the effect of
tremors. The almost 1200-ft metal and con-
crete tower should be completed ahead of
schedule, with work by the end of 1979
well advanced on the foundations and legs.
Another 400 miles northeast in Kazakhstan
the inauguration of the 200th transmitter
was celebrated in its capital, Alma-Ata. In
this Soviet republic, 2.8 million television
receivers have been registered and the cov-
crage amounts to 78% of the population.
There is a two-way satellite link between
Moscow and Alma-Ata bridging a distance
of roughly 2000 miles. Also in Eustern Si-
beria in Chita (same longitude as Hong
Kong) television is penetrating. The con-
struction of the first color television center
in this area is nearing completion. Trans-
missions were scheduled to start carly 1980
to the whole of Trans Baykal.

The above summary is by far not com-
plete, but is meant to serve as an example
illustrating that over the whole of the
USSR there is activity with regard to ex-
pansion of television service. In the focal
point of all this are, of course, the Olym-
pics, to be held from 19 July to 3 August
1980 in Moscow. Construction and in-
stallation of facilities for radio and televi-
sion coverage of the Games has been going
on at full speed during 1979. Much of the
equipment was used in a dress rehearsal in
July 1979, called the Spartakiades. In
Moscow the Ostakino television center was
nearly complete by the end of 1979. Its
1000-ft tower will play an important role in
the contribution of signals from the venues
to the Olympic television switching center
and subsequently the distribution of the
various complete programs to all parts of
the world. Through 22 television organiza-
tions it is estimated that the total television
audience will be 2500 million people.
which is more than 60% of the world's
population. Two hundred million of these
viewers will be Russians, watching 70 mil-
lion television sets, four million of which
will be color receivers. The demand for
sets in Russia is reported to be higher than
the annual supply of five million mono-
chrome and two million color units, part of
which is also exported to other East bloc
countries.

Other Eustern European Countries

News from the other Socialist countries
is overshadowed by the reports from Rus-
sia, but apart from the news about the
SECAM adoption by Rumania as men-

374 SMPTE Journal

May 1980 Volume 89

tioned in the beginning of this section,
there are also developments in some of the
other countries worth mentioning.

In Czechoslovakia extensive expansion
of radio and television facilities is under-
way. As part of a continual building pro-
gram by Czechoslovak Television (CST) a
new television news center was completed
in Prague. It includes studios with top
guality cameras, videotape recorders, and
electronic editing equipment, and ENG fa-
cilities will be implemented in the future.
The Intervision Organization, OIRT, coor-
dinating the exchange of programs within
the Socialist countries and with Western
Europe, will also benefit from the new CST
facilities.

In Hungury the news programs have
been transmitted in color as of early April
1979. This followed completion of color
conversion work on the television news
studio in Budapest. Coverage of the first
television program in Hungary is 92%, and
after two new UHF transmitters became
operational during the second half of 1979
the coverage of the second television pro-
gram shot up from 33 to 54%.

The situation in Bulgaria is similar. The
new radio and television center in the capi-
tal, Sofia, is progressing steadily and is
planned to be operational, together with its
transmitter complex, in 1981. It will be
equipped with the most modern profes-
sional color equipment, including ENG
and EFP units, and the transmitters will be
capable of putting out five television pro-
grams. National and international relay
links will be automatically and remotely
controlled.

Finally, in Polund there are over seven
million television sets in use, and the cov-
erage of the first program (VHF) is 95%.
The second program is radiated in the UHF
band and covers about 50% of the country.
Improvements in thesc figures are not ex-
pected soon because of the considerable
cost involved in reaching the dead spots in
the mountainous areas. The Polish State
Broadcasting Co. has introduced ENG pro-
duction techniques based on highband U-
Matic equipment.

The Middle East

Introduction

Although many of the Middle East
countries have much in common (e.g. oil
and the Muslim faith), there are also great
differences between them. Some of these
are historical, others are political. In the
latter category Iran and Afghanistan are ob-
vious examples, but Lebanon and Turkey
are also still suffering from previous wars
and hardly have the funds to build up (or
rebuild) a television service.

Expansion of TV Services
Television in the Middle East is steadily
maturing. For most of the countries a tele-

vision service was made possible by the oil
revenues which started to become available
mainly in the sixties. Color came about ten
years later and has by now been adopted by
almost all countries. The chosen standard
is either PAL and SECAM, mostly depend-
ent on relations, either in the past or pre-
sent, with countries such as France and
Germany. This implies that the two color
standards are scattered over the whole area
and with the possibility of receiving pro-
grams from neighbouring countries, dual-
standard receivers are widely available. In
the Gulf area the phenomenon of ‘‘duct-
ing” also greatly helps reception of stations
which are hundreds of miles away so that
sometimes programs of up to five countries
can be received; however, this only works
for the VHF bands I and III.

There is also a disadvantage to ducting.
Very often the local transmissions suffer
from interference from transmitters in other
countries working on the same frequency.
This and the fact that some countries are
already running out of VHF frequencies
has stimulated the use of the UHF band for
new transmitters and introduction of sec-
ond and even third and fourth networks.
Apart from the increase of the coverage by
adding new transmitters, most broadcast-
ing organizations have extended their facil-
ities in 1979, either by new studios, OB
vans, or ENG and EFP equipment.

Due to the fast growth there is a great
shortage of programs. Usually the local ca-
pacity is limited and a great deal of mate-
rial is produced by independent companies
in Great Britain, Greece, and lately in
Egypt. There are also indications that such
production houses will shortly be opened in
Kuwait and Qatar. It is obvious that foreign
programs are also shown. However, due to
the very strict Muslim rules, cach program
is scrutinized thoroughly and edited if nec-
essary.

Satellites

The two largest countries, Saudi Arabia
and Sudan (each just under one million
square miles) have started to make use of
satellites for their national television distri-
bution. In Sudan, still recovering from
years of civil war in the South, three gov-
ernment-operated stations presently offer a
monochrome and color service. Fourteen
cities receive the programs made at the
Omdurman Centre (Khartoum) via a leased
channel of one of the Intelsat satellites.
There are about 100,000 scts in a popula-
tion of 17 million and the number of color
sets is estimated at 2000.

Saudi Arabia also makes use of Intelsat.
They have leased two transponders, pro-
viding one television channel, two wide-
band radio channels and 300 full duplex
telephone channels. The satellite links
eleven cities of the Kingdom with Ryadh
where most of the programming is origi-
nated. A mobile earth station is also avail-
able and can access the system from any
location. One full Intelsat transponder is



dedicated to the SECAM B television sig-
nal while the accompanying sound is car-
ried on the second transponder, along with
the two radio signals and the telephone
channels. By the absence of the sound from
the vision transponder, the so-called dou-
ble threshold effect is eliminated and a bet-
ter overall performance is obtained.

The present situation forms only the
first stage of a five-year plan providing the
whole of Saudi Arabia with communica-
tions in its widest sense. The plan also in-

cludes a terrestrial microwave system for.

alternative connections. Designer/contrac-
tor is the Harris Corp. of Melbourne, Flor-
ida. Ultimately, portions of the domestic
satellite system will be incorporated into
the regional Arabsat system (sce below)
which is now also getting under way.

The Arab States Broadcasting Union

Eleven years ago (9 February 1969) the
Arab States Broadcasting Union (ASBU)
was officially founded. Twenty-one Arab
countries are participating in this Union.
Apart from the Middle East Arab countries
they also include Tunisia, Algeria, Mo-
rocco, Mauritania, and Somalia. The
ASBU is a legal entity but operates within
the framework of the Arab Leaguc. Among
its goals are: (1) to promote the spirit of
Arab fraternity, (2) to develop joint Arab
trends, (3) to inform the people of the
world about Arab potentialitics, (4) to raise
broadcasting standards among its mem-
bers, (5) to stimulate cooperation between
Arab countries and international organiza-
tions.

Similar to the European Broadcasting
Union (EBU), the ASBU has created per-
manent departments, interim committecs,
and working parties to work out its objec-
tives. The five permanent bodies are: the
Programme Committee, the Technical
Committee, the Arab System for TV News
(Arabvision), the Sports Working Group,
and the Space Group. Funds come from
fees paid by active and associate members,
publication services, and profits.

One of the major achievements so far
was the creation of a common training cen-
ter for radio and television in Damascus,
Syria. The cost for establishment of the
center plus operating cxpenses over five
years exceeds $6 million. The facility,
which includes radio and television stu-
dios, provides the very much needed train-
ing for engineers and program-makers.
Presently much of the expertise in the
broadcasting stations is imported. Deter-
mined to become completely independent,
the ASBU members find the training center
a great help in educating their own people.
There are already plans for other training
centers.

Under the auspices of the ASBU a long-
term plan for a satellite system called Arab-
sat has been developed. Comsat General of
the U.S., technical consultant to Arabsat,
has a five-year $20 million contract to plan
the system, including the spacecraft, the

ground control system, and operational as-
sistance. The participating countries are in-
dividually responsible for their own receiv-
ing stations and transmitters for the
distribution of the television programs.

For television distribution, two chan-
nels will be provided in 1982. One will be a
region-wide channel operating in the 6.4-
GHz band for delivering a single program
simultaneously to all Arab States. The sec-
ond channel will operate in the 2.6-GHz
band and will enable the usc of low cost,
relatively small antennas for remote re-
gions to rcceive a good television picture.
In 1986 five or six additional television
channels will be provided for domestic
needs of various states, such as the earlier
mentioned distribution networks in Sudan
and Saudi Arabia.

Arabsat will also have 12,000 voice
channels (6,000 circuits) for the intercon-
nection of the 21 participating Arab States.
For the first time this will establish direct
interconncction between the Arab nations;
now most telephone and telegraph traffic
must be routed through Europe. The Arab-
sat launch and control system is expected
to cost about $200 million. With every par-
ticipating country needing one or two re-
ceive-transmit carth stations and in total
some 1000 receive-only stations, the total
cost involved with the whole project until
completion in 1990 could well represent a
$500 million investment.

In anticipation of the Arabsat system to
become operational in two years time, the
ASBU has started a daily news exchange
between members, making use of satel-
litcs. Basically, the Arabvision system, as
itis called, is very much like Eurovision. It
will also be used to receive news feeds
from various foreign organizations such as
Eurovision. Likewise, it enables news
from the Arab countries to be distributed to
these foreign organizations. A complica-
tion of the system is that some participating
countries have access only to satellites over
the Indian Ocean, whilst others have access
only to satellites over the Atlantic Ocean.
Therefore, Kuwait was chosen as the ex-
change center because this country has ex-
cellent communications with all parts of
the world and access to satellites over both
oceans. All contributions from the various
countries are recorded on videotape in
Kuwait one by one and subsequently
played back via both satellites. The record-
ing schedule is worked out in advance dur-
ing a joint telephone conference, which is
also participated in by a news coordinator
in Europe for liaison with Eurovision. Ini-
tially, the exchange is taking place four
days a week and states participating are the
United Arab Emirates (UAE), Kuwait,
Iraq, Saudi Arabia, Qatar, Egypt, and Jor-
dan. Later, with Arabsat operational, Mo-
rocco, Algeria, Tunisia, and Libya will
join as well. The running cost for the first
year, including link expenses and salaries
for the permanent staff, is expected to ex-
ceed $1 million. There is no commercial
profit to be gained.

Anderson:

Egypt and Israel

Meanwhile, some trouble was reported
to be brewing within the ASBU as a result
of Egypt signing a peace treaty with Israel.
ASBU hcadquarters are based in Cairo,
Egypt, and some members found that this
should be changed and Egypt be expelled
from the Union. As always, the outcome of
such quarrels are unpredictable, and we
shall have (o wait and see what happens. It
would certainly mean a major blow to the
ASBU if Egypt were to be pushed out.

The peace treaty with Israel has so far
not led to any further cooperation on televi-
sion matters between the two countrics.
For the time being, Isracl still has to solve a
lot of problems of its own. The government
still bans the introduction of color. The
main reason is that they fear that once they
have given the green light, every Isracli in
the country will hock everything he owns
to get a color set. Color is considered a lux-
ury the country cannot afford with inflation
recently running at 100% per year.

The Israel Broadcasting Services are
technically equipped to broadcast in color
(PAL) as was proved on the two occasions
it was allowed to do so: during the visit to
President Anwar Sadat of Egypt in 1977
and during the inauguration of President
Yitzhak Navon in 1978. The greatest con-
trast came in March 1979 when the Eurovi-
sion Song Contest was telecast live from
Israel in color to an audience of 500 million
viewers, but the Israel population of 3.7
million were condemned by government
decree 1o sce the show in black and white.
Meanwhile, some 60,000 to 80,000 Israe-
lis — no exact number is known — own
color sets and receive color programs from
Egypt, Jordan, Lebanon, and Cyprus. Jor-
dan has even set up a special channel,
broadcasting in English and the news even
in Hebrew.

Lately the Israel Broadcasting Author-
ity has started to transmit two or three pro-
grams per week in color. This should,
however, not be seen as the start of official
color transmissions but rather as experi-
ments. Discussions have also started about
a second channel on a commercial basis.
The first program is noncommercial.

Africa

Only very little news has filtered
through from Africa in 1979. Part of it was
dealt with already in the previous section,
including the North African Arab League
countries Egypt, Libya, Tunisia, Algeria,
Morocco, and Mauritania, as well as Sudan
and Somalia in the northeast.

There is some more news from thesc
countries worth mentioning. Algerian con-
nections with Intervision (the East bloc
system for program cxchange) were inau-
gurated on 21 July 1979 when pictures from
the Soviet Union were relayed via the Stat-
sionar-4 satellite and a ground station 50
miles from Algiers. This venture marks the
start of an exchange of programs between
communist countries on a regular basis.

Progress Committee Report for 1979 375



Meanwhile, Radiodiffusion Television Al-
gerienne (RTA) has placed orders with Pye
TVT worth $13 million for color equipment
to be installed in their three studios in Al-
giers. The contract includes cameras,
switchers, VTR’s, telecines, audio, and
lighting as well as training and spares.

In Tunisia, like many other Arab coun-
trics, a second language service was
started. It is in French, which does not
mean that the programs will be imported
from France. They will be Tunisian in
character although the French are helping
to sct up the service.

Muauritania has signed an agreement
with Iraq on economic and technical coop-
eration. As part of it, Iraq is presenting
Mauritania a $5 million television station,
to be built in its capital Nouakchott.

After the war with Ethiopia and the
withdrawal of the Russians, Somalia
signed a similar agreement with Iraq, Saudi
Arabia, the United Arab Emirates, and
Qatar. Iraq has promised to provide a
monochrome television station in Moga-
dishu, while the other three countries fi-
nance the implementation of a network
which will be color capable.

Noteworthy is a development in Niger
(not to be confused with Nigeria). The 15-
ycar-old television broadcasting organiza-
tion, ORTN, transmitted its first official
color program (in SECAM) on 7 April

1979. Apart from the building of a com-
plete television production center, the
transmitter network is extended to reach
85% coverage in July 1980. One major
problem in many regional areas in Niger is
the lack of mains electricity supply. There-
fore, in those places, all educational re-
ceivers and those at many of the communal
reception centers are fed from solar cells.
At Tillabery, situated on the edge of the
Niamey Valley (close to Upper Volta) a re-
broadcast transmitter with a power of 1 W
has been installed and is also supplied by
means of solar cells. This is believed to be
a worldwide first.

With television of any kind only four
years old in South Africa, four new serv-
ices were in the planning stage during
1979. The first one is an official second
program by the South African Broadcast-
ing Corp. (SABC). Its first program is in
English and Afrikaans, and the feeling is
that this network cannot be further ex-
tended ($20 million was spent in 1979) un-
til a second network is introduced, in-
tended for black viewers. The go-ahead for
this service was given in the course of
1979, and it is estimated that the total cost
will be close to $200 million, the majority
of which will be financed by revenues of
advertising via the first network. It will
provide programs in the five most impor-
tant black ethnic languages as part of the

Standards &
Recommended Practices

South African government’s policy of dis-
tancing the majority black population from
the international culture represented by the
English.

The second new service was to be
started in Johannesburg early 1979, but as
yet no confirmation of it has been reported.
It is a cable television network set up by
Studio One, initially serving an audience of
200,000 in 1,500 apartment blocks. Adver-
tising rates per 1,000 viewers would be
30% lower than SABC.

Thirdly, the isolated ‘“‘autonomous”
black state of Bophutaswanaland, land-
locked within the Republic since its decla-
ration of independence in December 1977,
is also planning a television service, which
will also be seen by viewers in the South
African area. The service will be commer-
cial and broadcast in color; the initial cost
is estimated at $7 million.

The fourth service will be set up in
Botswana. Its transmitter will be so located
as to be able to reach one million popula-
tion of Johannesburg and Pretoria. The sig-
nificance of these two latter services is that
it is expected that they will ignore the ban
on British teclevision programs by the
Unions in South Africa (the so-called
equity ban). Therefore viewers will be
much attracted by these programs, and ad-
vertisers will be equally interested. —
Robert van der Leeden

Approved SMPTE Recommended Practices

Two SMPTE Recommended Practices on the above mentioned
formats were approved by the Society’s Board of Governors on 23
July 1979: RP 87-1980, Refcrence Carrier Frequencies, Pre-empha-
sis Characteristic and Audio and Control Signals for s-in Type E
Helical-Scan Video Tape Cassette Recording: and RP 88-1980, Ref-
crence Carrier Frequencies and Pre-emphasis Characteristic for
1/2-in Type F Helical-Scan Video Tape Recording.

SMPTE Recommended Practices are available from Society
Headquarters for $1.50 each.

Proposed SMPTE Recommended Practice

A Proposed SMPTE Recommended Practice is published here
for a trial period and public review: RP 26, Label Specifications for
Quadruplex and Helical-Scan Video Magnetic Tape Recordings. A
revision of RP 26-1968, the practice was modified to include specifi-
cations for helical-scan recordings.

376 SMPTE Journal May 1980 Volume 89

Comments should be addressed to Alex E. Alden, Manager of
Engineering Services, at Society Headquarters prior to 1 July 1980.
If no adverse criticism is received, the proposal will be submitted to
the Society’s Board of Governors for approval.

Approved American National Standards

Three new American National Standards were approved by the
American National Standards Institute on 17 December 1979: ANSI
C98.21M-1980, Dimensions and Location of Records for34-in Type
E Helical-Scan Video Tape Recording; ANSI C98.22M-1980, Di-
mensions of Video Cassette for 3s-in Type E Helical-Scan Video
Tape Recording: and ANSI C98.23M-1980, Dimensions and
Location of Records and Basic Electrical Parameters for '/2-in
Type F Helical-Scan Video Tape Recording.

Copies of the standards may be obtained for a nominal fee from
the American National Standards Institute, 1430 Broadway, New
York, NY 10018. —Alex E. Alden, Manager of Engineering Serv-

ices



